Al-Quran Panduan Terbaik

al-quran

 

Al-Quran merupakan panduan terpenting kepada umat Islam. Ini sebagaimana yang diriwayatkan Zaid bin Arqam r.a dalam satu hadis di mana Rasulullah s.a.w bersabda: “Kitab Allah Azza wa Jalla adalah tali Allah s.w.t (sebab yang membawa rahmat kepada Allah). Sesiapa yang menurutnya, beradalah ia dalam hidayah (petunjuk) yang sebenar-benarnya. Sesiapa yang meninggalkannya, beradalah ia dalam kesesatan.” Maka, kita selaku Muslim wajib menjalani kehidupan berdasarkan al-Furqan. Hanya dengannya, kita mampu beroleh rahmat dari Allah s.w.t. Adapun, membaca al-Quran perlu ada adabnya dan caranya. Sebagai kitab suci, kita seharusnya memelihara kesuciannya. Justeru, mari kita lihat bagaimana Rasulullah s.a.w membaca al-Quran.

Tartil

Ya’la bin Mamlak bertanya kepada Ummu Salamah tentang cara Rasulullah s.a.w membaca al-Quran. Menurut beliau, baginda membaca al-Quran dengan jelas, kalimah demi kalimah. (Riwayat Tirmizi dan Nasai’e)

Perlahan & Nyaring

Abu Qais r.a meriwayatkan: “Saya bertanya kepada Aisyah tentang cara Rasulullah s.a.w membaca al-Quran; Apakah baginda membaca dengan suara perlahan atau suara nyaring? Aisyah r.a menjawab:  Kadang-kadang baginda membaca (al-Quran) dengan perlahan, kadang-kadang dengan suara yang nyaring. Saya berkata: Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah melapangkan urusan ini.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Tidak Menggemakan Suara

Dari Qatadah r.a meriwayatkan: “Allah s.w.t tidak mengutuskan seorang nabi kecuali nabi itu memiliki wajah yang tampan dan suara yang merdu. Nabi kalian memiliki wajah yang tampan dan suara yang merdu. Baginda tidak pernah menggemakan suara.” (Riwayat Tirmizi)

Adab Membaca Al-Quran

1. Membaca dalam keadaan suci. Imam Haromain berkata, “Orang yang membaca al-Quran dalam keadaan najis, dia tidak dikatakan mengerjakan hal yang makruh, akan tetapi dia meninggalkan sesuatu yang utama.” (At-Tibyan, m/s 58-59)

2. Memperelokkan bacaan dan suara ketika membacanya. Nabi s.a.w bersabda, “Hiasilah al-Quran dengan suaramu.” (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim)

3. Memulakakan bacaan dengan isti’adzah. Firman Allah s.w.t dalam ayat 98, Surah an-Nahl: “Dan bila kamu akan membaca al-Quran, maka mintalah perlindungan kepada Allah daripada (godaan-godaan) syaitan yang terkutuk.”

 

Dipetik dan diubahsuai daripada artikel ‘Al-Quran Panduan Terbaik’ oleh Encik Mohd Irsyadi Abu Bakar dalam majalah i, keluaran 139/Mei 2014.

Tinggalkan komen